Scholen die het speelleerschrift voor leerjaren 1-4 jaarlijks op leerlingenaantal aanschaffen, krijgen voor die leerjaren toegang tot het Mijn VAN IN Bordboek en de bijbehorende digitale oefenreeksen op bingel.De prenten, liedjes en geluidsfragmenten in het bordboek ondersteunen de pagina’s in het speelleerschrift zowel visueel als auditief.Via bingel kan elke leerling op een speelse manier het verhaal gedifferentieerd verwerken en de woordenschat inoefenen.
Het systematisch gebruik van het volledig vernieuwde speelleerschrift laat toe taalinitiatie Frans fundamenteel te integreren in het talenbeleid van de school.De geïnitieerde woorden en structuren worden doorheen de verschillende thema’s en leerjaren steeds herhaald en verdiept.
In lijn met het advies van alle koepels en de Vlor blijft het voor de leerlingen steeds initiërend, met vanaf het derde leerjaar eerste aanzetten richting het ontwikkelen van lees- en schrijfvaardigheden.
Naast die vier doelen verwerven de kinderen spontaan woordenschat.De woorden die in Oh là là ! aan bod komen (doelwoorden), zijn een zorgvuldig gekozen mix van woorden uit de gemeenschappelijke woordenlijst Frans en transparante woorden die kinderen uit de context begrijpen.
De leerkracht creëert een duidelijke context door speelse activiteiten en het vertellen van een leuk Nederlands contextverhaal. Zo nu en dan komt de pop Flonflon tussenbeide met enkele korte Franse zinnen.
Het verhaal en het lied worden nadien talig, muzisch en/of coöperatief verder verwerkt door middel van verschillende keuzeactiviteiten:
In elk leerjaar werkt Oh là là ! rond 7 thema’s. Het werken met het speelleerschrift in combinatie met de klaskoffer gebeurt aan de hand van een handig 10-stappenplan.
Stappen 1 tot en met 3 verlopen klassikaal. Vanaf stap 4 kunnen leerlingen zelfstandig of in groepjes aan de slag.
Bij elk thema horen ook motiverende digitale opdrachten op bingel. Op die manier kunnen leerlingen aan de computer of met de tablet luisteren naar de juiste Franse uitspraak en op een speelse manier oefenen wat ze in de klas geleerd hebben.
Oh là là ! vertrekt van luisteren als basisvaardigheid. In leerjaar 3 en 4 stimuleren we kinderen om na het veelvuldig beluisteren zelf ook al enkele Franse woorden of korte zinnen na te zeggen, te lezen, over te schrijven of met Cloclo in gesprek te gaan. Zo wordt de drempel om in de 3e graad Frans en op latere leeftijd gelijk welke vreemde taal te leren sterk verlaagd.
We vinden het belangrijk dat elk kind plezier beleeft en succes ervaart. Daarom ‘drillen’ we geen woordenschat en brengen we geen grammaticaregels aan. Er zijn ook geen toetsen.
Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken